söndag 16 december 2007

Att söka jobb

- Bingohallen Skärholmen, Nicki
- Ja hejsan, mitt namn är Han med mustaschen.
- Ehh, hej.
- Jag ringer till er för att jag är intresserad av att arbeta hos er.
- Ok, då kopplar jag dig till min chef.
(What´s love got to do with it med Tina Turner spelas i cirka tjugo sekunder innan en något anfådd kvinna i 45-årsåldern tar upp luren).

- Du pratar med Anette.
- Hej Anette, mitt namn är Han med mustaschen och jag ringer för att jag är sugen på att jobba för dig.
- Jaaha, har du någon erfarenhet av liknande arbete?
- Nja, jag har ju jobbat i många somrar på ett servicehus. Där spelade de boende mycket bingo, och för det mesta var det jag som fick anordna det hela. I det ingick bland annnat att fixa fram priser. Jag minns när vi hade en hel vävstol som pris. Agda, som vann, blev överlycklig.
- Ok, från vad du har berättat hittills så kan jag säga att du inte är aktuell för en anställning hos oss. Men om du återkommer till sommaren kanske det har öppnat sig något.
- Jaha ja, tack så mycket då. Ha en bra dag.
- Hm, hejdå.

Det som har slagit mig de senaste veckorna när jag sökt hysteriskt mycket jobb, och för det mesta varken fått svar eller ens ha varit i närheten av att vara aktuell är att jag alltid fortsätter att vara trevlig trots att jag blir bittrare än Stewie inombords när de nekar mig en anställning.

Imorgon börjar en ny vecka, med nya möjligheter. Nu ska jag visa att jag duger. Eller så vilar jag en vecka till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sluta var trevlig. Säg bara "käften på dig" om du får ett nej. Det kommer kännas skönare då.

Anonym sa...

Nicki? Som i Nicki Lilltroll? Så kan man väl ju inte heta...?