tisdag 18 december 2007

Genuina godsaker

I söndags var Han med mustaschen på Skansens julmarknad. För er som, liksom jag, aldrig har varit där tidigare går det ut på att det är en rad busskursliknande byggnader där det står människor i gamla kläder och säljer ”genuint” tillverkade produkter. Dessa produkter utgår ifrån att kunderna själva aldrig har varit på landsbygden. Till exempel såldes havtornsglögg från den lilla byn Loos i Hälsingland. Jag har ytterst svårt att se att den här äldre damen är representabel för Loos befolkning, som till största delen består av bönder, raggare och skogshuggare. Just skogen är den lilla byns största naturresurs och således arbetar även bygdens befolkning i just skogen och inte med att tillverka havtornsglögg och blåbärsmarmelad smaksatt med rom.

Var vill jag då komma med detta? Jo, jag blir så ofantligt trött på dessa medelålders Gudrun Sjödén-klädda kulturkvinnorna som går omkring och stönar bara de får syn på en ekologiskt odlad julkärve.

- Åååhh, titta här Ulla. De har den där hjortronsylten som vi tycker så mycket om. Den kostar bara 75 kronor burken. Och dessutom så är den hemlagad. Helt perfekt. Jag tar tre.
- Jag går tillbaka till korvlotteriet, där har de den där korven som vi alltid har till jul. Julkorv tror jag att den heter.

Så promenerar de lyckliga kulturarbetarna hem efter att ha sponsrat landsortsmännen och landsortskvinnorna. Äntligen kan vi få lite äkta svensk jul här i Stockholm också. Men icke, han med mustaschen hävdar bestämt att ni blivit så lurade att Lennart Swahn kommer att dyka upp runt nästa gathörn. Det finns ingen genuitet. Hemlagat är egentligen fabrikslagat. Sylten och korven innehåller precis lika mycket tillsatser och konserveringsmedel som hos den kooperative handlaren. Så nu min uppmaning till dessa naiva kvinnor och män. Åk till det riktiga torget i Bollnäs och njut av den svenska landsbygden. Små, inskränkta människor, mopedgäng och en stämning lika gemytlig som under Kubakrisen.

Men för all del, munkarna var i alla fall goda.

1 kommentar:

Hannes Asplund sa...

Jo de där munkarna har man hört talas om.