onsdag 8 april 2009

Skippa blåkulla, följ med Oss till Hogwarts!

I godan ro spatserade Han med mustaschen genom Uppsalas citykärna och helt plötsligt uppenbarar sig det mest fantastiska, otroliga sällskapet någonsin. Det var i sanning det märkligaste min själ någonsin beskådat. Iklädda malslitna plädar och filtar marscherade de genom staden, stolta och ivriga. "Uppåt! Framåt!"(eller något annat göteborgskt) tycktes de tänka. Bärandes på plakat och iförda kostymer skallade de stolt: Harry Potter - vår hjälte!

Jag var givetvis tvungen att utföra en bakgrundskoll på de här, tillsynes välmående, ungdomarna för att veta om de har en teatergrupp på Ulleråker eller något annat suspekt. Det visade sig att de jag konfronterades med idag var Uppsalas Harry Potter-sällskap, vilka är de här människorna? Det är verkligen oklart, men en sak är klar; jag har skrattat högt för mig själv - Ulleråker-style - flera gånger när jag spatserat runt på Usc-hemsida. För alla läsare har jag valt ut likörbitarna i Alladinasken åt er läsare:

Uppsala Slug Club - Din vän i mugglarvärlden

Harrys födelsedag 2006















Releasefest för sjunde boken














Och finalen, med den bästa Dwight K Schrute-kopian jag någonsin sett:

tisdag 7 april 2009

Veckans dvärg

Nu är sommaren snart här och med den närmar sig även festivalerna. Envisa rykten hävdar bestämt att Sweden Rock är Sveriges största fetival nuförtiden. Och i enlighet med mina teorier om att hårdrock är det svennigaste som finns kan det mycket väl stämma. Jag tror att det har mycket att göra med att de män som var hårdrockare under 80-talet nu har, så att säga, klippt sig och skaffat jobb och därmed också gjort sig av med sina läderkläder. Trots denna devalvering av hårdrocksattribut är de fortfarande "metal" i själen och skulle utan tvekan piska upp en synthare om de såg någon.

Hårdrockarnas nya socioekonomiska status visar sig tydligast genom pudelrockens framgång i svennebarometern Schlagerfestivalen. De senaste åren har det väl gått rätt bra för poodles och Heat och allt vad de nu heter.

Till veckans dvärg. Trots sin rondör och täthet i kroppen väljer veckans dvärg att sporta en outfit som signalerar virilitet och ungdomlighet. Här har vi en dvärg i sina bästa år. Den hårdrockande dvärgen är mest där för att se Mötley Crüe, men det är mest för att hans hushjältar Motörhead missar festivalen eftersom sångaren drabbats av gikt.

måndag 6 april 2009

Helgen v.14

Fredagen inleddes med tentamina för han med mustaschen. Det gick möcke, möcke bra (som svennis skulle ha sagt). Det som känns märkligt med detta är att den sammanlagda studietiden inför denna tentamina låg på cirka fem timmar. Men jag antar att mustascher och grammatik passar lika bra som Kicki Danielsson och falukorv.

En väl genomförd tentamina ska ju givetvis firas, och som det firades. Solen strålade och rosévinet flödade. Balkonger sommarinvigdes och ög fick celebert besök. Allt, givetvis, genomfört i en grammatiskt korrekt anda.

Lördagen var av mer horisontell karaktär, dagen spenderades liggandes i säng och soffa. Jag var kort sagt lite bakrusig. Men, som alla vet, ett bakrus botas ju bäst genom ett nytt rus. Därför tog jag mina mustascher och gick ner till Oves för samkväm. Och vidare till Norrlands där Skvader dam lockade med en Parken-spelning. Men icke! Det visade sig att det bara var fråga om dj:ande från sångarens sida. Åh, vad jag hatar sådana tilltag, falsk marknadsföring i sin värsta form.

Söndag, spela fotboll, vara sliten. Men vad gör det när De orangea vinner?

Nu; ny vecka, nya tag. Det har inte börjat så bra. Men nu tar jag tag i livet. Go!

torsdag 2 april 2009

Fyra minuter till lunch

Nu ska jag iväg till det anrika biblioteket för sju timmars intensivt pluggande. Det blir fokus på satslösning - som flickan sa - och övrig grammatik.

Huvudsats och bisats, nu kommer jag.

Dutch oven

Kollade precis senaste South Park-avsnittet som, som vanligt, behandlade genusfrågor och jämställdhet. Avsnittet gick ut på att seriens fruntimmer började musprutta för att irritera karlarna. Något de lyckades med.

Precis som sig bör var avsnittet späckat med kiss- och bajshumor, bland det mest fantastiska var när Martha Stewart berättar hur man bäst pyntar sina "queefs".














Avsnittet fick mig att tänka på något härligt. Nämligen Dutch oven, dvs att fisa under täcket för att skapa en härlig blandning av värme och vanilj. En korrekt utförd dutch oven innebär också att hålla fast sitt sängsällskap under täcket för den ultimata doftupplevelsen.

Very well, det jag ville komma till är att jag älskar South Park, verkligen älskar. Avsnitten spårar i stort sett alltid ur i absurda situationer och karaktärerna tar alltid saker minst ett steg för långt. Dessutom gillar jag Queefing. Floff floff floff.

onsdag 1 april 2009

En sak till

Det här med aprilskämt. Det kan fan dra. Skönt att dagen snart är slut så att jag kan börja lita på mina nära igen. Skitdag.

Konsumering

Det som på förhand var tänkt att vara en stor pluggdag har utvecklat sig till lite av ett antiklimax. Men istället för att vältra mig i min egen olycka fokuserar jag istället på det som var bra med dagen.

Det positiva med dagen:
1. Jag sjukade mig inte imorse, något som kändes som ett realistiskt alternativ efter fyra timmars sömn.
2. Fint väder hela dagen, vilket innebar balkonghäng i tre timmar efter en väl genomförd lektion.
3. Jag gick till skolan och genomled hela seminariet.
4. Grädde och smör i maten. Och mycket.

Smör förresten, det är det inte bara Han med mustaschen som gillar. Kolla 2.30 in i det här klippet.

tisdag 31 mars 2009

Veckans dvärg

Eftersom dvärgar är lite av en personlig favorit hos Han med mustaschen har jag bestämt mig för att införa ett återkommande inslag här på bloggen; Veckans dvärg.

Vi börjar med en flygande dvärg, spektakulär och intressant. Helt enkelt en perfekt första dvärg.

Återkomsten

Efter ett uppehåll lika långt och innehållslöst som BlondinNils hufvud är det nu dags för Han med mustaschen att återerövra bloggosfären. Välkommen tillbaka till bloggen som är garanterat twitter- och gadgetfri.

I bakgrunden visar *upp med handen* kvalitetskanalen Tv4 *ner med handen* reklam för Let's dance-samlingen - den fantastiska musiken från succéprogrammet. Hur i helvete kan dylikt dravel få säljas? Fantastiskt usla covers av ännu uslare original, hur gick det till när beslutet att ge ut en samlingsskiva togs? Jag kan tänka mig att pitchen lät ungefär såhär:
Säljkonsult 1: Hur kan vi vidareutveckla det här konceptet?
(Hur kan vi lura taco-svennen på ännu mer pengar?)
Säljkonsult 2: Vi kan kränga ut musiken, den verkar ju gå hem i stugorna.
(Alla som kollar gillar ju dansbandsversioner av rix fm-musik)
Producent Tv4: Ja för fan, kör!
(Ja för fan, kör!)
Säljkonsult 1: Jag kör igång med låtlistan. Låt 1; Katy Perry - I kissed a girl
(Jag hatar mitt jobb, öl och järn på sturehof snart!)
Säljkonsult 2: Bra där, klockers!
(Fan vad gott det ska bli med en bricka Branca ikväll!)
Producent Tv4: Bra grabbar. En lista, 15 låtar, mitt skrivbord om en halvtimme!
(Bra grabbar. En lista, 15 låtar, mitt skrivbord om en halvtimme!)
Säljkonsult 1: Ny styr vi det här snabbt som fan så drar vi på AW vid 16 - sharp.
(TUTTAR!)
Säljkonsult 2: Sådär, klar! Nu drar vi till Sture.
(Gött, ikväll blir det tv-dosan på nåt jävla drinkluder.)

Let´s dance(cd+dvd); ute nu - säljes på närmaste Statoil

torsdag 23 oktober 2008

Gästblogg

Äntligen, mot alla odds uppdateras Han med mustaschen. Denna gång med hjälp av den nyblivne göteborgaren och journaliststudenten Bjorsan. Håll till godo:

Att bajsa på jobbet


Då Han med Mustaschen på veckorna studerar (?) och under helgerna styr och ställer (?) på den lägsta nivån i den feodala hierarkin som kallas Adidas, har Bjoschan uppmanats att författa ett gästbloggsinlägg i hans frånvaro. Att bloggen ifråga kan liknas vid en vintersovande brunbjörn och helt tappat den trogna (?) läsarskara som fastnade för de semibittra livsåskådelser som förr presenterades i detta forum, drev den mustaschprydde klädvikaren till ett desperat försök att återfå en gnutta självrespekt. Därför; Bjoschan behandlar ämnet de flesta berörs av men få vågar ta upp: Bajsa på jobbet. Hur gör man?

Du befinner dig på din arbetsplats. Lunchrasten är avverkad. Du har tagit dig igenom en lunch bestående av kycklinglår med vildris och salladsbord, förslagsvis råkost. Efterrätten, en kopp automatkaffe och två röda Prince, avnjuts i rökrummet tillsammans med två spanskpladdrande chilenare. Lite småtrött pallrar du dig ut på ditt lager, butik, kontorslandskap eller var fan du nu befinner dig och börjar så sakteliga återgå till de uppgifter du lämnat före lunch. En halvtimme senare börjar en välbekant känsla i mellangärdet göra sig påmind. Det börjar pocka på och du känner väldigt väl att nu, nu säljs goda råd ut till ett väldigt högt pris. Tio minuter har du på dig att avlägsna dig från platsen och söka dig ned till den undangömda toaletten nere i källaren. Djupt nere i de slingrande katakomberna erbjuder rummet det välbehövliga skydd och den nödvändiga avskildhet du behöver för att kunna bedriva den smärtsamma, tillika tillfredsställande, exorcismen som är nära förestående.

Avskildheten har många uppenbara fördelar: Spänningen minskar och du kan så att säga löpa linan ut med allt vad det innebär av telefonsamtal, skrik, händernas pressande mot toalettväggarna för snabbare och starkare resultat och så vidare. Vidare erbjuder en avlägsen toalett fördelen att ingen någonsin kommer känna den vämjeliga odören som sprids från liket du nyss fött medelst stolgång. Ingen kommer heller att höra de plumsande, alternativt kulspruteliknande, alternativt porlande, ljuden som ofta kan uppstå från en upprorsmage. Men framför allt kommer du att, vid regelbundet användande av en sk smygtoa, behålla och nära illusionen av att du är en ren människa som aldrig avger kroppsliga exkrementer, att du hittat ett kryphål i de kroppsliga stadgarna som vi alla lever efter.

Nåväl.

Du promenerar i raskt takt ner genom källargångar fyllda med gammalt kontorsmateriel, klädlådor och andra tillvaratagna effekter. Små svettpärlor har börjat tränga fram i din panna. Skatten vid regnbågens slut, champions league-pokalen, den helige graal närmar sig: Smygtoan. Du kommer fram till dasset, och bara vetskapen att du snart kommer få se en liten bit av himmelen gör att bristningsgränsen är oroväckande nära. Du känner på dörrhandtaget – låst. Vad göra? Ett motbjudande val återstår, men det måste göras. Promenaden till De Gemensamma Toaletterna avklaras på trettio sekunder blankt, en sträcka som tar tre minuter i vanliga fall. Detta är dock ett nödfall. Dörren slits upp, du springer in och sätter dig i det första båset. Klosetten på företaget är uppbyggd så att det finns två bås placerade bredvid varandra. Öppningar finns i golvet och taket. Således hörs dina andetag tydligt in till bås nummer två. Det är ingenting du för tillfället problematiserar när du låter dina onda andar stötvis lämna kroppen under låga kvidanden. En road tystnad lägger sig då du belåtet slappnar av efter väl förrättat värv. Den makabra högen kroppsfrånstötning sänder ut mängder av vämjelig odör i rummet men i ditt adrenalinrus är det knappt märkbart.

Plötsligt öppnas ytterdörren. En kollega gör entré i samma ärende som du. Du rycks abrupt ur din post-bajs dvala. Han vacklar till, mumlar tyst ”fy fan”, innan han tar plats i båset bredvid. Byxorna knäpps upp och du hör på kroppsljuden att han ännu inte upptäckt dig. Nu balanserar ditt anseende på en sytrådstunn lina. Lämnar ni båsen samtidigt vet han, och inom kort hela företaget, vem dynghögen på bygget är. Det är alltså av yttersta vikt att du avslutar detta snabbt, lämnar faciliteterna och återigen beblandar dig med proletariatet.

Tystnad är nu av yttersta vikt då du inte för tidigt får röja din närvaro i rummet. Du bryter av papperet med handen istället för taggkanten. Du torkar dig framifrån så dina leder inte ska börja knaka när du förflyttar kroppsvikten på sitsen. Du håller andan. Byxorna snabbt på, spolknappen ner och ut till handfatet för en snabb tvagning. En snabb koll i spegeln avslöjar ett högrött anlete med svettiga polisonger. Den andra toaletten spolar. Du springer ut från toaletten, till den plats du befann dig för en kvart sedan, och fortsätter utföra ditt dagliga värv.

Du klarade dig idag igen.


Denna text är inte baserad på en specifik situation.