torsdag 17 juli 2008

Ronnie

Idag såg jag Ronnie. Sandahl. Vid Skanstull. Han var längre än jag föreställt mig. Fula byxor hade han också. Bruna. Givetvis matchade den trendriktige författaren detta med sin palestinasjal. Men han inspirerade mig till det här. Blogginlägget alltså. Så nu tycker jag att vi följer Thomas Di Levas råd. Skänk en slant. Och säg aldrig hora.

Autism

Ännu en dag, och snart ännu en arbetsvecka. Och på fredagar får man, som kjell säger; "supa lite håglöst". Eller egentligen hoppas jag ju göra mer än så, men det här veckoarbetandet känns en smula Sven E Banan-igt. För att vara som pöbeln har jag idag lyssnat på Coldplay. Sen jag ramlade in i lägenheten efter jobbet har jag autismrepeatat (ett nytt ord, bra va?) på den här låten.

Arbetsplatsen har denna vecka visat sig från sin något mer humana sida. Mycket tack vare att jag haft en radio med p3 att lyssna på. Idag, stockentorsdag som det ju faktiskt är, kom jag att tänka på stekare och deras musiksmak. Och därifrån var inte tankepromenaden lång till min vän Ella som säsongsarbetar på Gotland. Vad jag förstått är den där låten med Kate Ryan (Ella Elle L'a) sommarens hit på Kallis och de andra klubbarna där de rika och framgångsrika hänger. För er som inte orkar lyssna fram till refrängen kan jag berätta att den går såhär: Ella ella oohohoh...(ungefär, om och om igen). Detta kan jag tänka mig gläder min vän Daniella, eftersom hon inte alls var trött på förra sommarens hit Umbrella- ella ella ey ey ey.

Således sluter vi oss alltså till att allas vår vän Daniella är en utomordentlig lobbyist och att hon har, vad det verkar, utomordentliga kontakter inom musikbranschen. För det finns väl inget härligare än 3000 semesterfirande schtekare som skriker ut ditt namn?

onsdag 9 juli 2008

Arbetet

Arbetstid idag onsdag 8-19.45 och vid gud vad jag föraktar kunderna i "min" butik. Det får mig att tänka på Tranströmer och hans lyrik, om jag inte minns fel börjar dikten; ”Madame föraktar sina gäster för att de bor på hennes sjaskiga hotell”.

För att vara litt.vet-seminariemässig; Detta skulle kunna tolkas som att Madame även föraktar sig själv och sitt hotell. För det kan jag lova att jag gör. Sensmoral; Han med mustaschen är inte gjord för att jobba på en outlet.

Dagens samhälle

Medan vi i Sverige, genom FRA-lagen, närmar oss de dystopiska samhällen som Boye beskriver i Kallocain och Orwell i 1984 jobbar engelsmännen mot en annan dystopi. Nämligen Huxleys Brave New World, där samhället kontrollerar medborgarna genom att "se till medborgarnas bästa". Engelska lobby-/läkarorganisationer har tydligen lyckats få istid i media med sitt förslag om att begränsa rökande förebilder inom film och tv.

Han med mustaschen blir mycket beklämd av detta urbota korkade förslag. Om lagen hade införts tidigare hade vi alltså fått se Hank Moody dö av lungcancer i Californication, Brad Pitt utan cigg i mungipan i Fight Club och eventuellt också Carrie i SATC helt tandlös efter ett liv av författarfrukostar. Jaja, ni förstår principen. Utan cigg på film blir ditt liv oändligt mycket fattigare. Men framför allt anser jag att staten/folkhälsomyndigheten/whatever inte på något sätt ska påverka de kulturyttringar som skapas i landet.

För varje ändrad sekund i film/tv kommer vi ett steg närmare de skräcksamhällen som 1900-talets genier drömde mardrömmar om.

tisdag 8 juli 2008

Fem snabba

Han med Mustaschen, Du bloggar jävligt dåligt just nu. Kommentar till det?
- Egentligen ingen, jag har helt enkelt en enorm brist på inspiration, dessutom är det svårt att tjäna pengar på sin blogg om du inte ser ut som Miss Piggy. Det är det lättare att göra på ett konventionellt lager-/affärsjobb. Nackdelen med att "jobba volvo" är att det utarmar själen och dödar den lilla kreativitet som fanns innan.

Hur menar du då?

Det jag menar är att om 95% av de människor du möter under en dag är äckliga, fula och otrevliga så blir du jävligt bitter och torr i själen. Efter en arbetsdag vill jag bara komma hem, våldtäktsduscha och ta efter det unna mig folköl 3,5 och en cigg på ballen.

Jaha, det här var ju glada toner från din sida. Något positivt i tillvaron kanske du kan försöka lyfta fram?
Nja, det vet det fan. Eller jo förresten, eftersom jag jobbat hela sommaren är jag ju rik. Tog ett kontoutdrag för två dagar sedan. "skuld/övertrakassering - 98,62 kr".

Well, det här var ju svårare än att intervju Ryan Adams om man heter Magnus Broni. Är det något du vill lägga till?
Ja, jag skulle vilja hälsa till min flickvän Nickel. Hoppas att du har det skönt i Grekland. Här i Stockholm är det tio grader varmt och regn. Dessutom vill jag passa på att tacka personen som stängde av strömbrytaren till tvättstugan mitt i tvättprogrammet igår kväll. Jag älskar att tvätta mina kläder för hand, speciellt i ett tvättställ designat för kortväxta.

Då tackar jag för mig, ha en bra kväll.
Tack, nu ska jag in och äta. Det blir fil till middag.


fredag 6 juni 2008

Att skriva uppsats

Vårterminen 08 kommer inte att gå till historiens som den där jag var den mest studiemotiverade studenten någonsin, för att uttrycka det milt. Men en liten seger i havet av restuppgifter är att den B-uppsats som lämnades in för en vecka sedan fick betyget Väl Godkänt. Detta betyg känns ganska omotiverat, speciellt från min synvinkel då jag bedömde uppsatsen som ganska bristfällig, speciellt i omfång och kvalitet. Men när jag läser igenom den klarnar bilden. Det finns ett uttryck som alltid bör vara med i skrifter av rang. Gissa vilket.

Nasjonaldagen

Efter en hård arbetsdag är det alltid oerhör njutbart att komma hem och göra surfrundan med datorn på magen akompanjerad av hög musik. Nationaldagens största hits:

Kleerup - On my own again
Autisterna - Himmelen
Mattias Alkberg - Stockholm
Björns vänner - Åkrar och himmel
Björn Olsson - Tjörn
Scarlett Johansson - I don´t want to grow up
Markus Krunegård - Det är ett idogt jobb att driva ungdomen ut ur sin kropp

Och ja, användarvänlighet är överskattat. Leta själva.

fredag 23 maj 2008

Jag har inte tiiiid

Schema:
Fredag 23/5 - Arbete 10-19.45, Öl med bror - 22-02.
Lördag 24/5- Arbete 9.45-16.45, Ledig kväll
Söndag 25/5- Hemresa, uppsatsskrivande fram till
Ons 28/5- Inlämning av uppsats. Tvätta, fotbollsträning
Tors 29/5- Opponera på någon annans uppsats, packa inför flytt
Fre 30/5- Omhemtentamen pga av tidigare lättja. Flytt till Stockholm under kvällen
Lör 31/5- Stödja Becks i Marathonlöpandet. Om hennes löparknä ger med sig alltså. Skall även försöka umgås med min familj som hjälper mig flytta.
Sön 1/6- Dop för kusinbarn, fortsätta umgås med familjen och skriva hemtentan.
Mån 2/6- Opponering och hemtenta
Tis 3/6- Opponering och hemtenta
5/6- Hemtentan lämnas in och jag kan börja planera för sommarens arbete.

Det här känns lugnt. Ja just det. Jag har korridorsveckan, vilket innebär att jag måste städa efter mina korridorare, crap.

torsdag 22 maj 2008

Funny fuse

30 Rock S02E07 (säsong 2 avsnitt 7 för oinvigda). Ett magiskt ögonblick där samtliga seriens karaktärer får leva ut ordentligt. Skrattade högt för mig själv när jag såg avsnittet för andra gången igår natt. Mannen nedan yttrar den magiska repliken: "I'm not gay gay, I'm gay for Jamie"



Nästan lika hysteriskt roligt som när Axel berättade om vad som hände när min långe vän hälsade på hemma hos min korte väns föräldrar för första gången.

Evigt slit

Det är ett idogt jobb att driva ungdomen uti sin kropp. Som han Krunegård säger. Efter förra veckans bloggcomeback har vardagen varit ett myller av slit för eder mustaschman. B-uppsats skall skrivas och 25 sidor text produceras inte hur lätt som helst. Men jag åkte ut till landet för att hitta inspiration, det enda jag såg var en räv och en död ekorre. Katter kanske kan vara det mest osympatiska djuret av alla. Döda ekorrar, vad är det om?

Nu, arbete hos han Adi Dassler i tre dagar innan det är dags för det kreativa uppsatsarbetet igen. Ser fram emot att träffa socialgrupp fyra igen, ni vet den med barnen som sparkar oskyldiga butiksbiträden på smalbenet. Glädjande besked dock. En broder är på väg till Stockholm för snabbvisit, kan det månne bli en öl under fredagskvällen? Såg ju trots allt ljust ut på lönekontot. Hela 3746 kr från generösa Csn. Hyra att betala på måndag: 5300 kr.